Metodinės medžiagos

Literatūra

Publikacijos

VR praktika

Leidybiniai projektai

Skandalingi projektai


Pavadinimo (prekės ženklo) reikšmė


Prekių ženklai – mylimiausi, svarbiausi, populiariausi ir neįkainojami 
Jolita Skinulytė, Dienraštis "Respublika", 2006 11 16 
Lietuvos rinkoje vis svarbesni tampa prekių ženklai. Kol kas mūsų šalyje jie nėra vertinami pinigais arba ši informacija nėra skelbiama, tačiau kasmet vis daugiau atliekama įvairių tyrimų ir apklausų, susijusių su prekių ženklų populiarumu, žinomumu ir net meile jiems.
Nustatė dešimtuką
Reklamos agentūra "DDB Vilnius" pirmą kartą Lietuvoje atliko tarptautinį prekių ženklų tyrimą "Brand Capital" ir nustatė 10 Lietuvos gyventojų mylimiausių prekių ženklų. Tarp aukščiausią įvertinimą pelniusių prekių ženklų mūsų šalyje yra "Nokia", "Senukai", "Fairy", TV3, "Karūna", LNK, "Jacobs", "Maxima", "Švyturys" ir "Hansabankas". Pasak Daivos Tonkūnienės, "DDB Vilnius" klientų aptarnavimo direktorės, mylimiausių ženklų sąrašas rodo, kad mes labiausiai mylime tuos, kuriuos myli ir aplinkiniai. "Meilė prekės ženklams - užkrečiamas dalykas, todėl dešimtuke matome populiariausius, visuotinai priimtinus prekės ženklus. Džiaugiuosi į dešimtuką patekusiais lietuviškais prekių ženklais, taip pat smagu, kad "Nokia" ir "Hansabanko" ženklai buvo pripažinti mylimiausiais ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje", - sakė ji. Iš viso tyrimu "Brand Capital" buvo įvertinti 300 Lietuvos gyventojams žinomų prekių ženklų, o dešimt geriausiųjų buvo paskelbti reklamos ir rinkodaros specialistams skirtos konferencijos "Wazzap?! 2007" metu, pirmą kartą pristačius tyrimą Lietuvoje.
Išrinks 50 svarbiausių
Prieš savaitę apie veiklos pradžią Lietuvoje paskelbė nepriklausomas tarptautinis prekių ženklų arbitras "Superbrands", svarbiausių prekių ženklų reitingą skelbiantis 77 šalyse. "Superbrands" iki kitų metų kovo žada paskelbti 50 svarbiausių Lietuvos prekių ženklų reitingą. "Superbrand" titulas suteikiamas prekės ženklams, išsiskiriantiems įtaka rinkai, vertybėmis, sėkmės istorijomis ir originalumu. Kiekvienoje šalyje reitingus balsavimo būdu sudaro ekspertų tarybas, kurių nariai - rinkos ekspertai ir nuomonių lyderiai, sukaupę vertingą patirtį ir žinias. Lietuvos "Superbrands" 2007 m. ekspertų tarybos narių yra 21, tarp jų "Omnitel" prezidentas Antanas Zabulis, SEB Vilniaus banko prezidento patarėjas Gitanas Nausėda, Lietuvos laisvosios rinkos instituto tarybos pirmininkė Elena Leontjeva, projekto "Lietuvos įvaizdžio formavimo strategija" vyriausioji ekspertė Dalia Bankauskaitė ir kiti. "Garsiausias ar brangiausias ženklas nebūtinai yra svarbiausias. Arbitro tikslas - įvardyti tuos prekių ženklus, kurių veikla ir istorija yra verta būti vadovėliniu pavyzdžiu", - sako "Superbrands" vykdomasis direktorius Suomijai ir Baltijos šalims Markku Vartiainenas. "Superbrands" reitingai sudaro galimybę pasverti pasaulinio garso prekių ženklų autoritetą ir vietinės rinkos specifiką. Palyginkite, pavyzdžiui, "Heinz" ir "Suslavičiaus-Felix" arba "Evian" ir "Vichy" ženklų vaidmenį Lietuvoje", - apie "Superbrands" reitingų specifiką aiškina ekspertų tarybos pirmininkė Vilija Railaitė, "Saldo partneriai ryšiai su visuomene" rinkodaros komunikacijų konsultantė. Pasak jos, "Superbrands" vertinimo specifika lemia ir ekspertų tarybos sudėtį. Rinkodaros ir reklamos specialistų tarp jų - vos keletas, tuo tarpu likusieji yra ekspertai, dėl kompetencijos ir patyrimo versle vertinami kaip rinkos žinovai. "Lithuanian Superbrands" ekspertų taryba vertins 200 Lietuvoje veikiančių prekių ženklų, iš jų 50 bus pristatomi albume "Lithuanian Superbrands". "Tai yra pirmas atvejis, kai prekių ženklus Lietuvoje vertina tarptautinis nepriklausomas arbitras, remdamasis ekspertų kompetencija", - sako V.Railaitė. Titulas suteikiamas trejų metų laikotarpiui: kitas arbitro "Superbrands" vertinimas Lietuvoje numatomas tik 2010 m.
Kiek kainuoja prekės ženklas?
Nors įmonės vengia prisipažinti įvertinusios joms priklausančius prekės ženklus, neoficialiai teigiama, kad tokius vertinimus įmonės jau atlieka. "Neišvengiamas poreikis įvertinti prekės ženklą finansiškai atsiranda, jei jį reikia parduoti. Lietuvos įmonių balansuose jau atsiranda eilutė, kurioje užfiksuota piniginė prekių ženklo vertė. Ji taip pat gali praversti ir kaip užstatas banke", - sako V.Railaitė. Vienos iš "Lithuanian Superbrands 2007" ekspertų tarybos narių Dainos Daubarės, "Baltika Lietuva" direktorės, teigimu, visiškai naujam būtinųjų prekių grupės prekės ženklui greitai "įsukti" labai konkurencingoje rinkoje gali būti skiriama ir apie 2040 proc. pardavimo. "Mano manymu, biudžetai prekės ženklams įvesti ir palaikyti turėtų būti sudaromi remiantis konkrečiais prekės ženklams iškeltiems tikslams pasiekti (rinkos dalis, žinomumas, pardavimas ir t.t.) ir koreguojami atsižvelgiant į rezultatus", - sako ji. Pasak D.Daubarės, investicijos į prekių ženklus Lietuvoje didėja - tai rodo ir gerokai išaugusios išlaidos reklamai.
Lietuviški prekių ženklai už dešimtis milijonų
"Lithuanian Superbrands 2007" ekspertų tarybos narys Gitanas Nausėda, SEB Vilniaus banko prezidento patarėjas, teigia, kad prekių ženklai jau yra prekė Lietuvoje: "Manau, į šį klausimą reikia atsakyti teigiamai vien todėl, kad daug susiformavusiu prekių ženklu mes tiesiog importavome. Be to, pastaraisiais metais Lietuvoje įsitvirtino visiškai nauji vietiniai prekių ženklai, be kuriu šiandien nebeįsivaizduojame kasdienio gyvenimo". Jis pabrėžia, jog metodologiniai sunkumai, su kuriais susiduriama nustatant prekių ženklo vertę, neturėtu užgožti paties prekių ženklo kaip prekės egzistavimo fakto. "Keliolikos vietinių prekių ženklų kainą jau šiandien vertinčiau dešimtimis milijonų litų, pavyzdžiui, "Senukai" arba "VP Market", - vardija G.Nausėda.
Lietuviai ištikimi savo prekių ženklams
"Prekių ženklas (angl. "brand") yra tai, ką vartotojas galvoja apie prekę ar paslaugą, tai daug daugiau nei tiesiog vardas (angl. "name") ar žymė(angl. "label")", - sako "Superbrands" tarptautinių ryšių direktorius Billas Colegrave'as. Pasak jo, tai esminis skirtumas, lemiantis prekių ženklu svarbą, jų vertę ir vis didėjančią reikšmę mūsų gyvenime. B.Colegrave'o manymu, norint sukurti svarbų prekių ženklą, nepakanka vien geros reklamos kampanijos, visas lėšas mesti į prekės ženklo stiprinimą. Pirmiausia esą būtina sukurti gerą produktą, nes reklama ir įvaizdis pirkėją gali apgauti tik kartą, o prastą reputaciją pataisyti bus sudėtinga. B.Colegrave'as mano, kad Lietuvoje svarbiausių prekės ženklų 50-uke daugiausia vietų atiteks lietuviškiems prekių ženklams. "Didžiosios Britanijos ar JAV "Superbrands" knygose matome labai daug tarptautinių prekių ženklų, Lietuvoje, manau, daugiau bus vidiniu prekių ženklu", - sako jis.
"Maxima" - bendrinis parduotuvės pavadinimas
Šis prekių ženklas priklauso UAB "VP Market". "Maxima" yra didžiausias Baltijos šalyje mažmeninės maisto produktu ir pramoninių prekių prekybos tinklas, Lietuvoje jau tapęs bendriniu parduotuvės pavadinimu. "VP Market" priklausantys prekybos centrai įsikūrę Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Bulgarijoje ir Rumunijoje. Pernai "VP Market" mažmeninės prekybos apyvarta siekė 5188 mln. Lt, šiais metais planuojama pasiekti 6217 mln. Lt apyvartą. Visose penkiose šalyse rinkodarai ir prekių ženklui populiarinti "VP Market" skiria apie 1 proc. bendros apyvartos. "Džiaugiamės, kad mūsų pirkėjai išskyrė "Maxima" prekės ženklą iš kitų mažmeninės prekybos tinklų. Tyrimo rezultatai rodo, kad einame teisingu keliu, tai mums tikrai paspirtis, turime tikslą, kitą kartą patekti į penketuką, - mylimiausių titulu džiaugiasi "VP Market" generalinis direktorius Gintaras Marcinkevičius. - Pirkėjų sprendimas rodo, kad "Maxima" tinklas yra gerai žinomas, veikia gerose vietose, kad vartotojai patenkinti mūsų siūlomų prekių kokybės ir kainos santykiu".
"Švyturys" - seniausias ir mylimiausias
Tai ne tik mylimiausias, bet ir vienas seniausių prekių ženklu Lietuvoje, priklausantis AB "Švyturys-Utenos alus". "Švyturio" alaus darykla istoriją skaičiuoja nuo 1784 m., kai pirklys J.W.Reincke Klaipėdoje įsteigė pirmąją pramoninę alaus daryklą. "Švyturys" yra vienas tituluočiausių prekių ženklų Lietuvoje, pirmąjį apdovanojimą už verdamo alaus kokybę ir skonį "Švyturio" aludariai gavo dar 1883 m. AB "Švyturys-Utenos alus", naudodamas tik originalius lietuviškus prekių ženklus, savo produkciją eksportuoja ne tik į Baltijos šalis, bet ir į Airiją, Didžiąją Britaniją, Kaliningrado sritį, Rusiją, Norvegiją, Suomiją, Daniją, Ispaniją, JAV, Kanadą - iš viso 11 valstybių. "Švyturys" yra vienas stipriausių prekių ženklų Lietuvoje - tai liudija ir mūsų nuolat atliekami tyrimai, ir daugybė apdovanojimų, kuriuos šis prekių ženklas laimi Lietuvoje ir užsienyje vykstančiuose konkursuose. Dvejus metus iš eilės pelnome aukščiausias vietas „Baltic Brand" konkursuose, nusileisdami tik žinomiausiems televizijos projektams", - džiaugiasi AB "Švyturys-Utenos alus" generalinis direktorius Rolandas Viršilas. Bendrovės "AC Nielsen" tyrimai rodo, kad 96 proc. vartotojų laiko "Švyturį" geriausiu lietuvišku alumi, 83 proc. apklaustųjų įvardija jį kaip nacionalinio pasididžiavimo produktą. "Tokie aukšti vartotojų vertinimai pelnomi nuolatinėmis investicijomis į "Švyturio" prekių ženklo stiprinimą. Tam per metus išleidžiame per 10 mln. Lt, - aiškina R.Viršilas. - Šie pinigai skiriami ne tik įvaizdžio reklamai transliuoti, bet ir nuolatiniams vartotoju poreikių tyrimams, skonio tyrimams, naujų produktu plėtrai, technologinėms naujovėms diegti". "Švyturio" ženklo prekinė vertė nėra įvertinta. "Toks vertinimas paprastai daromas rengiantis ženklą parduoti ar užstatyti jį bankui. Niekada nesame net svarstę galimybės kam nors perleisti "Švyturio" ženklą, nes tai mūsų verslo kertinis ženklas, viena didžiausių sėkmės istorijų šiuolaikinėje Lietuvos ekonomikoje", - įsitikinęs R.Viršilas.
Mylimiausi ženklai
"Senukai"
Prekybos statybinėmis medžiagomis tinklas įsikūrė 1992 m. Šiuo metu tinklui priklauso ne tik statybinių prekių parduotuvės, bet ir didžiulis prekybos ir pramogų centras "Mega" Kaune, naujos koncepcijos prekybos parkas "Banginis" Vilniuje ir kt. "Senukų" prekybos centrai veikia daugelyje Lietuvos miestų ir miestelių bei Latvijos sostinėje Rygoje. "Senukų" įmonių asociacijai priklauso specializuotas statybinių medžiagų prekybos tinklas "Statybų duona" bei gamybos ir paslaugų centras "Statida".
TV3
Prekės ženklas šiuo metu priklauso "VIASAT Broadcasting Group", TV3 televizijos kanalus turinčiai ne tik Lietuvoje, bet ir Švedijoje, Norvegijoje, Danijoje, Estijoje, Latvijoje. Visose šalyse TV3 kanalai turi vienodas užsklandas, tad žiūrovai bet kurioje iš šių šalių gali lengvai atpažinti šį kanalą. Tyrimų bendrovės "TNS Gallup" duomenimis, žiūrimiausia šių metų televizija yra TV3. Spalio mėnesį kasdien visą dieną ją žiūrėjo 25,8 proc. visų amžiaus grupių šalies gyventojų (LNK - 22,2 proc., LTV - 15,9 proc., BTV - 9,1 proc.).
"Hansabankas"
Tai vienintelis finansų sektoriaus prekių ženklas, patekęs tarp 10 mylimiausių. Pasak "Hansabanko" Rinkodaros ir ryšių su visuomene departamento direktorės Astos Margevičlenės tai, kad finansų sektoriaus prekių ženklas pateko tarp mylimiausiu, rodo ne tik banko pastangas, bet ir visuomenės brandą. Jos manymu, meilė "Hansabanko" prekių ženklui didele dalimi priklauso ne nuo tiesioginės reklamos, o nuo klientų aptarnavimo ir paslaugų kokybės, taigi nuo banko darbuotojų, kasdien dirbančių su klientais ir formuojančių prekių ženklo įvaizdį, kompetencijos. "Hansabanko" finansinė grupė Lietuvoje per 2006 metų devynis mėnesius uždirbo 159,5 mln. litų grynojo neaudituoto konsoliduoto pelno - apie 58 proc. daugiau negu pernai per tą patį laikotarpį.
„Fairy"
Šis indų ploviklio prekių ženklas priklauso "Procter & Gamble Profesional". Kompanija ir jai priklausantys prekių ženklai dažnai nėra įtraukiami į įvairius prekių ženklų vertinimus ir reitingus, vykdomus užsienyje. Kompanija neskelbia daugiau duomenų apie savo produkciją ir veiklą.
„Jacobs"
Prekių ženklas priklauso "Kraft Foods Inc." "Jacobs" yra didžiausias ir populiariausias kavos prekių ženklas iš priklausančiu šiai kompanijai. Kava "Jacobs" savo istoriją skaičiuoja nuo 1895 m., kai pradėta gaminti Vokietijoje. "Kraft Foods Inc." kasmet parduoda kavos, iš kurios galima paruošti 94 mlrd. puodeliu kavos kasmet, arba 257 mln. puodelių kasdien. Kompanija pagal parduodamos kavos kiekį pirmauja 7 Europos šalyse ir Pietų Korėjoje. Tarp didžiausių "Jacobs" kavos rinkų - Austrija, Čekija, Vokietija, Vengrija, Latvija, Lietuva, Lenkija, Slovakija, Šveicarija, Turkija.
"Karūna"
Prekės ženklas šiuo metu priklauso "Kraft Foods Lietuva", sukurtas Lietuvoje ir originaliai naudojamas eksportuojant produkciją į užsienį. Šiuo metu produkcijos "Karūnos" (slaviškose šalyse - "Korona") pavadinimu galime rasti Ukrainoje ir Rusijoje.
"Nokia"
Tai ne tik vienas mylimiausiu bei populiariausių prekių ženklų Lietuvoje, bet ir brangiausias prekių ženklas Europoje. Neseniai verslo žurnalo "Business Week" paskelbtame brangiausių pasaulio prekių ženklų šimtuke "Nokia" išlaikė anksčiau iškovotą 6 vietą. Per metus šio suomiško prekių ženklo vertė išaugo 14 proc. - nuo 26,452 mlrd. JAV dolerių iki 30,131 mlrd. JAV dolerių. "Nokia" taip pat didžiuojasi patikimiausio prekių ženklo Europoje titulu, yra vienas inovatyviausių prekių ženklų pasaulyje ir mėgstamiausias Azijos jaunimo prekių ženklas. Pernai penkios didžiausios "Nokia" rinkos buvo Kinija, JAV, Didžioji Britanija, Indija ir Vokietija.

Tinklapio adresai: mediabv.eu
mediabv.lt | mediaclub.lt | ivaizdis.lt |
Į pagrindinį A.Lukašenka: dėl švedų „pliušinių meškiukų“ akcijos Lietuvai „maža nepasirodys“ Lenkijos URM leidinys „lietuvių okupacija“ Vilniaus krašte Laukiame papildymų su politikų citatomis ir anekdotais Pastebėjus netikslumus, siųskite pataisymus ar informacijąA.Lukašenka: dėl švedų „pliušinių meškiukų“ akcijos Lietuvai „maža nepasirodys“ Lenkijos URM leidinys „lietuvių okupacija“ Vilniaus krašte Laukiame papildymų su politikų citatomis ir anekdotais Pastebėjus netikslumus, siųskite pataisymus ar informacijąA.Lukašenka: dėl švedų „pliušinių meškiukų“ akcijos Lietuvai „maža nepasirodys“ Lenkijos URM leidinys „lietuvių okupacija“ Vilniaus krašte Laukiame papildymų su politikų citatomis ir anekdotais Pastebėjus netikslumus, siųskite pataisymus ar informacijąA.Lukašenka: dėl švedų „pliušinių meškiukų“ akcijos Lietuvai „maža nepasirodys“ Lenkijos URM leidinys „lietuvių okupacija“ Vilniaus krašte Laukiame papildymų su politikų citatomis ir anekdotais Pastebėjus netikslumus, siųskite pataisymus ar informacijąA.Lukašenka: dėl švedų „pliušinių meškiukų“ akcijos Lietuvai „maža nepasirodys“ Lenkijos URM leidinys „lietuvių okupacija“ Vilniaus krašte Laukiame papildymų su politikų citatomis ir anekdotais Pastebėjus netikslumus, siųskite pataisymus ar informacijąA.Lukašenka: dėl švedų „pliušinių meškiukų“ akcijos Lietuvai „maža nepasirodys“ Lenkijos URM leidinys „lietuvių okupacija“ Vilniaus krašte Laukiame papildymų su politikų citatomis ir anekdotais Pastebėjus netikslumus, siųskite pataisymus ar informaciją
© Baltijos media centras transportas | transporter | keliai ir tiltai | meridian | eLibrary.lt | fondas